i.uoh.kau.smae07.39881.20222SMAE07
2022-06-13T14:33:31.761+02:002025-01-01T00:00:00.000+01:00Evidens i socialt arbeteEvidence in social workKursen behandlar aktuell kunskap om systematisk uppföljning, utvärdering och evidensbasering och evidensgradering inom socialt arbete. En fördjupning och tillämpning sker vad gäller centrala begrepp och modeller. Kursen bidrar med kunskaper om implementering både av ny kunskap och förändrade nya arbetssätt. Vidare ingår att identifiera etiska aspekter samt aspekter av jämställdhet, jämlikhet och brukarperspektiv relaterat till det sociala arbetets praktik. Allmänt sett syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå. Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, gruppövningar samt seminarier. Deltagande i seminarier är alltid obligatoriskt, då dessa är examinerande moment (se nedan). Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska. The background and historical development of different forms of evaluation and evidence-based work in welfare services generally and social work in particular are presented. Basic concepts and prevalent models of evaluation and evidence-based activities are treated. Evaluation and evidence-oriented social work can be seen as perspectives for increased quality: relations, similarities and differences are compared. Students develop skills in independently defining the need of evaluation, designing actual evaluation projects and critically reviewing completed evaluations. They also acquire the knowledge needed to assess the need for evidence-oriented social work and plan how knowledge of the evidence domain can be utilised in different social practices. Students' abilities to critically review the claims of the evaluation and evidence domains are developed in all forms of instruction. The relation between the two knowledge domains of evaluation and evidence and the field of practice is a component in all course activities.Instructions is in the form of lectures, group work, seminars and laboratory sessions.false7.5Gymnasiets Svenska kurs 3 eller B eller Svenska som andraspråk kurs 3 eller B samt Engelska kurs 6 eller A samt något av följande: - 150 hp inom Socionomprogrammet (SGGEN), - Socionomexamen/Socialomsorgsexamen eller - Kandidatexamen i social omsorgsvetenskap/socialt arbete. Motsvarandebedömning kan göras.Upper secondary school level Swedish 3 or B, or Swedish as a second language 3 or B and English 6 or B, or equivalent, plus social work programme 150 ECTS course credits (SGGEN),uh