i.uoh.kau.lpgg20.42173.20231LPGG20
2022-09-09T07:58:15.060+02:002026-01-01T00:00:00.000+01:00Bild för grundlärare i årskurs 4-6Visual Arts for Teaching in grades 4-6Kursen består av fyra delkurser. I samtliga delkurserna förekommer litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, gruppövningar och workshops samt skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter, individuellt och i grupp. Utöver föreläsningar på distans innehåller kursen fyra närträffar (3 dagar/närträff) som innefattar examinerande moment. Aktuella datum för vårterminen 2019 fastställs senast två veckor innan kursstart.Delkurs 1: Ämnesteori och ämnesdidaktik i bild (7,5 hp)I delkursen ges en översikt avseende bildämnets historia och utveckling ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Olika pedagogiska inriktningar inom lärande i bildämnet problematiseras. Kursplanens innehåll vad beträffar bildämnet i årskurs 4-6 diskuteras och analyseras. I delkursen utgör exempel ur olika konst- och bildtraditioner grund och utgångspunkt för samtal, tolkning och gestaltning. Vidare sker en genomgång av grundläggande tvådimensionellt bildarbete avseende process och produkt. Genom laborativt och utforskande processarbete med hantverksmässiga tekniker, material och metoder tränar studenten sig i att använda färg, bildelement och komposition för att skapa olika bilduttryck. Digitala verktyg som stöd i gestaltande arbete och som pedagogiska hjälpmedel belyses. Metoder för samtal, reflektion och dokumentation avseende process och produkt behandlas och tillämpas i relation till eget och andras gestaltningsarbete.Delkurs 2: Bild, rum och visuellt tänkande (7,5 hp)I delkursen ges en orientering i samtidskonst, design och arkitektur ur ett grundläggande perspektiv. Aspekter av rums- och miljögestaltning behandlas och problematiseras i relation till tredimensionella arbeten med undersökande och problemlösande karaktär. Materialval för tredimensionellt arbete diskuteras utifrån ett miljö- och hållbarhetsperspektiv. Grundläggande skisstekniker och rumsskapande metoder i bild behandlas och skissandets betydelse för visuellt tänkande och funktion i kreativa gestaltande processer belyses. Digitala tekniker används som verktyg för bildredigering, dokumentation och presentation avseende process och produkt i ett tematiskt gestaltningsprojekt. Ämnesdidaktiska perspektiv i anslutning till kursinnehåll synliggörs och diskuteras kontinuerligt under delkursen.Delkurs 3: Bildkommunikation och visuell kultur (7,5 hp)I delkursen introduceras och behandlas visuell kultur, visuell kommunikation och bildberättande i relation till barns bildspråkliga utveckling, meningsskapande och lärande. Olika metoder för att analysera och tolka och kritiskt granska bildspråkliga uttryck med olika syften i skilda medier behandlas och tillämpas genom övningar och uppgifter. I delkursen sker bildskapande i form av bildberättande med olika bildkommunikativa och funktionella syften med hjälp av digitala och analoga verktyg. Metoder för att dokumentera och presentera bildarbeten med hjälp av olika verktyg och i digitala tekniker tillämpas. Teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv i anslutning till kursmoment relateras till frågor om identitet, demokrati och mångfald. Delkurs 4: Produkt och process i bildundervisning (7,5 hp)I delkursen behandlas styrdokument för ämnet bild i grundskolan. Teorier om och metoder för lärande, betygssättning och bedömning i bildämnet utifrån kriterier för produkt- och processvärdering behandlas och problematiseras. Vidare utvecklas ett planeringsförslag där studenten omsätter erfarenheter från tidigare kursmoment för att utforma, genomföra och dokumentera ett tematiskt bildprojekt tänkt för elever i årskurs 4-6. Projektet skall innehålla ett tydligt ämnesdidaktiskt perspektiv samt belysa ämnesintegrering och förhållningssätt med grund i rådande styrdokument. I delkursen ges studenten möjlighet att utforska och reflektera över hur seende, gestaltning, reflektion och kommunikation kan samverka i organisering, genomförande och värdering av bildundervisning.Fördjupningsnivå: G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) Utbildningsnivå: Grundnivå Behörighetskrav: Godkänd i kurserna LPGG01 och LPGG02 eller motsvarande kunskaper. The course comprises four modules. All modules include literature study, lectures, seminars, group exercises, workshops and oral and written practical assignments, individually and in group. Module 1: Subject theory and teaching visual arts (7.5 ECTS cr)The module provides an overview of the history and development of the visual arts in education. Different pedagogical approaches in teaching visual arts are problematised and the curriculum for grades 4-6 are discussed and analysed in terms of content.The module is based on examples discussed and interpreted in different art and visual art traditions. Two-dimensional images are treated in terms of process and product. Students work with laborative and explorative processes with handicraft techniques, materials and methods and learn to use colours, image elements and composition to create different expressive images. Digital tools and their use in creative work and as pedagogical support are treated. Methods for conversation, reflection and documentation regarding process and product are treated and applied in relation to their own and other people's works. Module 2: Image, space and visual thinking (7.5 ECTS cr)The module introduces contemporary art, design and architecture from a basic perspective. Aspects of space and environment representation are treated and problematised in relation to three-dimensional art with explorative and problem-solving character. Choosing materials for three-dimensional art is discussed from an environmental and sustainability perspective. Basic drawing techniques and space creating methods in images are treated and the importance of drawing in visual thinking and function in creative processes are treated. Digital techniques are used as tools for image editing, documentation and presentation regarding process and product in a thematic art project. Visual art teaching perspectives in relation to course content are presented and discussed throughout the module. Module 3: Image communication and visual culture och visuell kultur (7.5 ECTS cr)The module introduces and deals with visual culture, visual communication and image narration in relation to children's image development, meaning-creation and learning. Different methods to analyse, interpret and critically review image expression for different purposes in various media are treated and applied in exercises and assignments. Image creation is made in the form of image narration with different communicative and functional aims with the help of digital and analog tools. Methods to document and present visual art works with the help of different tools and digital techniques are applied. Theoretical and subject-specific perspectives are related to issues of identity, democracy and diversity. Module 4: Product and process in visual arts teaching (7.5 ECTS cr)The module deals with the primary school curriculum for visual arts. Theories and methods for learning, grading and assessing in visual arts based on criteria of product and process assessment are problematised. Students develop a proposal applying experiences of previous modules to design, implement and document a thematic image project for pupils in grades 4-6. The project is to have a clear teaching perspective and reflect subject integration and approaches based on current curricula. Students have the opportunity to explore and reflect on how viewing, representation, reflection and communication can interact in organising teaching.false30.0LPGG01, LPGG02 eller LPGG21, LPGG22, LPGG23 ska vara godkända. Motsvarandebedömning kan göras.LPGG01 and LPGG02uh