i.uoh.kau.lpag07.40512.20231LPAG07
2022-11-18T11:11:36.986+01:002026-01-01T00:00:00.000+01:00Lärarens professionella ledarskapTeachers' professional leadershipI delkurs 1 behandlas:- lärarens professionella ledarskap i klassrummet med fokus på elevers engagemang och motivation,- teorier om hur grupper fungerar och utifrån sociala situationer diskutera strategier för konfliktförebyggande arbete utifrån lärarens ledarskap,- allmändidaktiska perspektiv på det pedagogiska ledarskapet,- utmaningar för kommunikation och lärande,- hur digital teknik kan bli ett meningsfullt och stimulerande verktyg i lärares undervisning och elevers lärande,- didaktiska och organisatoriska villkor för att få till stånd en samarbetsdriven undervisning med digital teknologi,- forskning och konkreta exempel från undervisning och samarbete för att organisera, planera och genomföra undervisning med digitala lärresurser i olika kontexter och skolämnen,- forskning och praktisk kunskap om estetiska lärprocesser i undervisningen.I delkurs 2 behandlas:- forskning och beprövad erfarenhet om lärande och undervisning med fokus på relationers betydelse i förhållande till inkludering, funktionsvariation, psykosociala villkor och flerspråkighet,- forskning och beprövad erfarenhet om samverkan med elever, kollegor, föräldrar och andra berörda, som t.ex. olika myndigheter,- olika former av nationell och internationell styrning av skolan med fokus på rätten till en likvärdig utbildning (med särskild hänsyn till funktionsvariation, psykosociala villkor och flerspråkighet),- skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsarbete, samt lärarens professionella förhållningssätt och bemötande i undervisning och kommunikation som rör elevers identitet, sexualitet och samlevnad, samt- fältuppgift. I delkurs 3 behandlas:- vetenskapligt grundad kunskap om skolframgång och skolutveckling samt beprövad erfarenhet av lokal och regional organisering av skolutveckling. Faktorer som utmärker framgångsrika och mindre framgångsrika skolor,- skolframgång på klassrumsnivå: undervisningsutveckling och undervisningskvalitet samt- centrala faktorer för långsiktig och hållbar kompetensutveckling för lärare.false15.0Lärarens pedagogiska verktyg, Skola som system idé - grundlärare och Lärarens professionella förhållningssätt alt Lärarens pedagogiska förhållningssätt med minst betyget godkänd samt- för inriktning Fk-3: Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 samt Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 och minst ytterligare 45hp ämnesstudier från Kreativ matematik för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3, Engelska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3, Samhällsorienterande ämnen för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3, Samhällsorienterande ämnen för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 samt Naturvetenskap och teknik F-3 skall vara godkända.- för inriktning 4-6: Kreativ matematik för grundlärare i årskurs4-6 samt Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6 II och minst ytterligare 45hp ämnesstudier från Svenska för grundlärare i årskurs 4-6, Samhällsorienterande ämnen för grundlärare i årskurs4-6 alt Naturvetenskap och teknik för grundlärare i årskurs 4-6 alt Bild för grundlärare i årskurs 4-6 alt Musik för grundlärare i årskurs 4-6 samt Engelska för grundlärare i årskurs 4-6 skall vara godkända.uh