i.uoh.kau.isad22.l4934.20202ISAD22
2020-03-19T15:10:32.645+01:002025-01-01T00:00:00.000+01:00Planera och kommunicera ett forskningsprojekt i informatikPlanning and communicating an IS research projectKursen bygger på de metodmässiga grundkunskaper som studenten har från sina studier på kandidatnivå. De studenter som gått andra metodkurser på avancerad nivå kan bygga vidare på de forskningsplaner som de har utarbetat där. Under kursen fördjupar studenten sina metodkunskaper som bas för studierna på avancerad nivå, vilket innefattar såväl teoretiska som praktiska färdigheter.Studenten tillämpar sina metodkunskaper genom att utforma en empirisk studie. Tyngdpunkten läggs på att diskutera och motivera hur val av ansatserna fallstudie, aktionsforskning och DSR kan belysa forskningsfrågan, och hur data utifrån sådan forskning kan analyseras. Studenterna arbetar i grupp för att träna sin projektledningsförmåga och sin förmåga till interpersonell kommunikation. Särskilt behandlas problemlösning i grupp och gruppdynamik. Studenten utvecklar kunskaper i akademiskt skrivande och förmåga att presentera forskningsansatser visuellt och i skrift. I kursen behandlas också hur vetenskapliga projekt kan kommuniceras i artiklar, ansökningar, posterpresentationer och med interaktiva demonstratorer, liksom massmedias roll i olika vetenskapliga kontroverser.The course expands on students' methodological knowledge acquired at Bachelor's level. Students who have taken other methods courses at Master's level can develop the research proposals submitted for these courses. As a basis for Master level studies, this course enhances theoretical as well as methodological skills. Students design an empirical study with an emphasis on discussing and giving arguments for how the choice of approach (case study, action research or DSR) can clarify the research question and how data obtained from such research can be analysed. Students work in groups to practise their project management and interpersonal communication abilities. In particular, problem solving in groups and group dynamics are treated. Students also develop academic writing skills and skills in presenting research approach visually and in writing. The course includes how research projects can be communicated in articles, applications, poster presentations and interactive demonstrators, as well as the role of mass media in various academic debates.false7.5Gymnasiets Engelska B, Engelska steg 6 eller motsvarande. Kandidatexamen i informatik, datavetenskap eller motsvarande.Upper secondary level English B/6, or equivalent. Bachelor Degree in Information Systems, Computer Science, or equivalent.uh