i.uoh.kau.gegl11.36662.20202GEGL11
2020-09-04T16:17:10.173+02:002025-01-01T00:00:00.000+01:00Geografi med didaktisk inriktning 2Geography and Geography Education 2Delkurs 1: Hållbar utveckling, miljö och planering, 7,5 hpDelkursen tar upp grundläggande förutsättningar för miljöproblem och dess samhälleliga konsekvenser och lösningar. Olika förhållningssätt till hållbar utveckling samt FNs globala mål diskuteras i ett geografiskt perspektiv. Vidare ska kursen behandla grunder i samhällsplanering och utifrån svenska exempel visa på tillämpningar i praktiken. Miljöfrågors tillämpning i skolmiljön undersöks och här lyfts särskilt barn och ungdomars perspektiv och delaktighet upp.Delkurs 2: Ett samhälle i förändring, 7,5hpDet moderna samhällets framväxt är resultatet av en lång politisk process. Delkursen syftar till att med utgångspunkt i aktuell politisk och ekonomisk geografisk teori behandla olika rumsliga processer av betydelse för att förstå samhällsutveckling fram till i dag. I detta beaktas skillnader mellan stad och land, lokalt och globalt samt grundläggande förutsättningar vad gäller demografi, mobilitet, människors försörjningsmöjligheter och relationen familjeliv och arbetsliv. I detta syftar kursen till att ge blivande lärare goda kunskaper om människors rumsliga identiteter och livsvillkor såväl kulturellt, socialt som ekonomiskt. Utgångspunkten är Sverige som exempel för utblick mot världen.Delkurs 3: Landskap - lokalt och globalt, 7,5 hpDelkursen behandlar exempel på landskap, naturresurser och miljöförändringar genom ett antal fallstudier som belyser människans samspel med naturen utifrån ett problembaserat perspektiv. Skilda förutsättningar för människan i olika delar av världen fokuseras med syfte att analysera samspel mellan natur och samhälle från lokal till global skala, varvid bl.a. intressekonflikter om naturresurser studeras. Till de aspekter som berörs hör politisk ekologi, naturgivna förutsättningar, miljöetiska perspektiv, samt genus- och klassperspektiv på landskap och landskapsförändringar. Delar av studierna genomförs i form av en exkursion med praktiska fältövningar.Delkurs 4: Att didaktisera geografi, 7,5 hp Delkursen behandlar geografiämnets utveckling och förändring med tonvikt på historiskt, nationellt och internationellt perspektiv på geografi som skolämne. Utifrån en läroplansteoretisk ansats prövas olika utbildningsfilosofier och didaktiska typologier som verktyg för att diskutera och analysera läromedel och innehållsval i undervisningen. Ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper tillämpas i mikroundervisning.Module 1: Sustainable development, the environment, and planning, 7.5 ECTS crThe module deals with basic environmental issues and their social consequences and solutions. Different approaches to sustainable development and the UN global goals are discussed from a geographical perspective. The basics of spatial and social planning are treated along with Swedish examples of their practical application. The treatment of environmental issues in schools are studied with a special focus on the perspectives and participation of children and young adults.Module 2: A society in transition, 7,5 ECTS cr The emergence of modern society is the result of a long political process. On the basis of current political and economic geography theory, the module deals with the different spatial processes of importance to understanding societal development up until today. The differences between urban and rural areas, local and global settings, and the basic conditions for demography, mobility, livelihood, and the relationship between family and work are studied. The aim of the module is to provide the knowledge of human spatial identities and cultural, social, and economic living conditions required for teaching. Sweden is the example providing a basis for global comparisons.Module 3: Local and global landscapes, 7.5 ECTS crExamples of landscapes, natural resources, and environmental changes are treated on the basis of casestudies that illustrate human-nature interplay from a problem-based perspective. With a focus on conditional differences in different parts of the world, the interplay between nature and society is analysed on a local and global scale, including for instance conflicts of interest in relation to natural resources. Issues treated include political ecology, natural conditions, ethical perspectives on the environment, and gender and class perspectives on landscapes and landscape changes. The module comprises excursions and practical field exercises.Module 4: Problematising geography teaching, 7.5 ECTS crThe module covers developments and changes in the geography subject with a focus on historical, national, and international perspectives on teaching geography. On the basis of curriculum theory, different teaching philosophies and educational typologies are used as tools to discuss and analyse teaching materials and the selection of educational content. Knowledge of subject theory and subject-specific education is applied in micro-teaching activities.false30.0Godkänd på minst 15hp av GEGL10. Motsvarandebedömning kan göras.GEGL01 with at least 15 ECTS credits completed, or equivalentuh