i.uoh.kau.enas05.39833.20222ENAS05
2022-06-13T14:34:23.904+02:002025-01-01T00:00:00.000+01:00Språk och sociala medierLanguage and social mediaI kursen ges en översikt av forskning om språkbruk och språkrelaterade praktiker i sociala medier, med särskild fokus på kvalitativa och diskursanalytiska ansatser inom tillämpad språkvetenskap. Kursen behandlar centrala teman i forskning om språkliga praktiker i sociala medier. Kursen berör även praktiska frågor om hur forskning om språkbruk i sociala medier kan bedrivas. I kursen förstås "sociala medier" som ett paraplybegrepp för många former av användardriven, digital och online-baserad teknologiskt medierad kommunikation, från epost och instant messaging till sociala nätverkstjänster, innehållsdelning- och streaming-tjänster samt digitala spel. Den tillämpade språkvetenskapliga ansatsen innebär att kursen i synnerhet fokuserar på rollen som språkbruk i sociala medier spelar i människors sociala liv, exempelvis gällande identitetsformering, lärande, aktivism med mera. The course provides an overview of research on language use and language-related practices in social media, with a special focus on qualitative and discourse analytical approaches in applied linguistics. The course treats key themes in research on linguistic practices in social media, and also touches upon practical aspects of how research on language use in social media can be conducted. The concept "social media" is understood in the course as an umbrella term for many types of user-driven, digital, and online-based technologically mediated communication, ranging from e-mail and instant messaging to social network services, content sharing and streaming services, and digital games. The applied linguistics approach means that the course focuses specifically on the role of language use in social media in people's social lives, for example in relation to identity formation, learning, activism, and so on.false7.590 hp Engelska varav minst 30 hp på G2F-nivå eller högre. Motsvarandebedömning kan göras.1-90 ECTS credits in English, including at least 30 ECTS credits at the G2F level or higher, or equivalentuh