i.uoh.kau.bian92.41569.20232BIAN92
2023-06-14T10:13:48.634+02:002026-01-01T00:00:00.000+01:00Naturkunskap med ett didaktiskt perspektiv 5Science studies and science studies teaching 5Delkurs 1: Självständigt arbete, 15 hpDelkursen ges på helfart de fem första veckorna och därefter på halvfart läsperiod 5.Kursen består av ett individuellt vetenskapligt arbete, som studenten väljer i samråd med examinator och/eller handledare. Arbetet ska bygga på studentens tidigare studier i naturkunskap/naturkunskapsdidaktik och utgöra en fördjupning av dessa. Parallellt med det individuella arbetet ska även litteraturstudier genomföras. Undervisningen utgörs av handledningssamtal och seminarier.Delkurs 2: Klimatförändringar med ett didaktiskt perspektiv, 7,5 hpDelkursen ges på halvfart läsperiod 5.Kursen syftar till att ge grundläggande och fördjupande kunskaper om klimatförändringar på lokal, regional och global nivå. I kursen behandlas grunderna för orsaker till klimatförändring i ett historiskt, nutida och framtida perspektiv. Klimatförändringarnas konsekvenser för olika ekosystem, sektorer i samhället och människor i olika delar av världen belyses, samt strategier för klimatanpassning och kunskaper om hur klimatpåverkan kan bli hållbar. Didaktisk teoribildning och forskning om klimatförändringar och hållbar utveckling diskuteras. Hur läraren använder styrdokumenten vid planering av undervisning kring klimatförändringar.Module 1 Module 1 Addressing Climate Change in Education, 7.5 ECTS crThe aim of the course is to provide basic and specialised knowledge of climate change at the local, regional and global levels. The course deals with the causes of climate change in an historical, contemporary and future perspective, its consequences for different ecosystems, societal sectors and people in the world, and strategies for climate adaptation and knowledge of how impact on the climate can be sustainable. Education theories and research on climate change and sustainable development are discussed, including how a teacher can plan teaching on climate change based on the curricula.Module 2 Independent project, 15 ECTS crStudents carry out an individual research project chosen in consultation with the examiner and/or supervisor. The project builds on and develops the student's previous studies in science/science education. Parallel to the project, students carry out literature studies. Instruction is in the form of supervision sessions and seminars.false22.5Naturkunskap med didaktiskt perspektiv 75hp. Motsvarandebedömning kan göras. BIGLN1, BIGLN2 and BIGLN3 with 75 ECTS cr completed, or equivalent.uh