i.uoh.hda.aty256.h3f7e.20232ATY256
2023-09-08T10:30:08.949+02:002025-03-15T00:00:00.000+01:00Examensarbete i tyska för ämneslärarexamen, inriktning gymnasieskolanDegree Thesis in German for Master of Arts in Education, Upper Secondary SchoolI kursen genomförs ett omfattande vetenskapligt arbete som har en tydlig ämnesdidaktisk prägel. Det är dels en fördjupning av de ämneskunskaper som den studerande utvecklat under de inledande tre terminerna och dels en förberedelse för den kommande yrkesverksamheten. Med stöd av handledare preciseras och utvecklas en språk- eller litteraturdidaktisk problemställning, med tydligt syfte och specifika frågeställningar. Den studerande samlar in och sammanställer sitt material och genomför ett självständigt fördjupningsarbete med hjälp av relevanta metoder och teorier. Resultatet av undersökningen analyseras och tolkas mot bakgrund av tidigare forskningsresultat och presenteras i form av en vetenskaplig uppsats på tyska. Den studerande försvarar sitt arbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes arbete vid ett ventileringsseminarium. Slutligen presenterar den studerande i förekommande fall sina undersökningsresultat och slutsatser för partnerskola och för aktuellt partnerområde. Val av teoretiska perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och behandlas och vilken litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella ämnesområdet och de frågeställningar som väljs.-false30.0Tyska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Tyska II med didaktisk inriktning, 30 hp, Tyska III med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hpGerman I for Teacher Students, 30 credits, German II for Teacher Students, 30 credits, German III for Teacher Students, 30 credits and Epistemology and Educational Research for Teachers in Upper Secondary School, 7,5 creditsuh