i.uoh.gu.dit224.18664.20222DIT224
2022-10-26T13:33:13.560+02:002025-02-16T00:00:00.000+01:00DatorgrafikComputer Graphics<p>Kursen syftar till att ge bred kunskap kring algoritmer för 3D-grafik samt erfarenheter av att implementera grundläggande 3D-grafiktekniker.<br />Kursen ger kunskap om de principer som används för att skapa bilder med hjälp av datoralgoritmer. Primärt fokus ligger på realtidsrendering och fotorealistisk rendering. Den första delen av kursen omfattar realtidsrendering, där tekniker och datastrukturer för t.ex belysning, texturering, specialeffekter, skuggor och reflektioner kommer att studeras. Designen hos grafikhårdvara och uppsnabbningsalgoritmer kommer också att behandlas.</p><p>Kursens andra del fokuserar på hur man genererar fotorealistiska bilder vilket inkluderar algoritmer för ray tracing och global illumination. Överlag ger kursen förklaring till och viss förmåga att på grundläggande nivå tillämpa tillhörande matematik, som t ex objekt- och kameratransformationer, ljus-material-interagering samt intersektionstest. För detta används linjär algebra. Kursen innehåller en del programmeringövingar som ger eleverna praktiska färdigheter kring programmering av 3D-grafik. </p><p>The course aims to provide broad knowledge about algorithms for three dimensional computer graphics and also gives the student experience in implementing basic 3Dgraphic techniques.<br />The course provides knowledge of the principles used to create images through computer algorithms. The primary focus is on real-time rendering and photo realistic rendering. <br />The first part of the course covers real-time rendering, where techniques and data structures for e.g. illumination, special effects, shadows and reflections will be studied.<br />Design of graphics hardware and speedup algorithms will also be treated.<br /><br />The second part focus on generating photo-realistic images and includes the studying of algorithms for ray tracing and global illumination. Overall, the course provides explanations and some capabilities to, on a basic level, apply corresponding mathematics, e.g., object and camera transformations, light/material interaction, and intersection tests. For this, linear algebra is used. The course contains some programming tutorials, giving the students practical skills concerning programming for 3D-graphics.</p>false7.5Studenten ska ha 90 hp i avklarade kurser inom ämnesområdet datavetenskap, vilket också ska inkludera följande kurser: - 7,5 hp i datastrukturer (DIT961 eller motsvarande), och - 15 hp inom imperativ eller objektorienterad programmering (DIT012 och DIT953, eller motsvarande). Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.To be eligible for the course, students should have successfully completed courses corresponding to 90 credits within the subject of Computer Science, including the following courses: - 7.5 credits in data structures (DIT960 or equivalent), and - 15 credits in imperative or object-oriented programing (DIT012 and DIT952, or equivalent). Applicants must prove knowledge of English: English 6/English B or the equivalent level of an internationally recognized test, for example TOEFL, IELTS.uh